5 redenen om in 2016 met contentmarketing te beginnen

5 redenen om in 2016 met contentmarketing te beginnen

Ben je nog niet op de voortrazende trein die contentmarketing heet gesprongen? Wel, misschien is dit het moment om het te doen. Het creëren en verspreiden van waardevolle content voor je bestaande en nieuwe doelgroepen is een van de meest effectieve manieren (zowel strategisch als qua kosten) om merkbekendheid te genereren, het bezoek aan je website aan te jagen en – nog belangrijker – voor conversie te zorgen. Om je geheugen op te frissen, geef ik je in dit artikel 5 redenen om in 2016 met contentmarketing te beginnen.

5 redenen om in 2016 met contentmarketing te beginnen

1. Contentmarketing zorgt voor vertrouwen

De belangrijkste functie van contentmarketing is zorgen voor een stroom aan bezoekers die jou vertrouwen. Met content van goede kwaliteit kun je een relatie met je klanten en potentiële klanten opbouwen, zodat ze jou als autoriteit in je branche gaan zien. Consumenten zijn eerder geneigd om producten of diensten te kopen van mensen die ze kennen en die ze de koop toevertrouwen.

2. Content verhoogt je bekendheid

Nog lang niet iedereen weet waarom jouw producten en diensten zo goed zijn. Tijd om ze te onderwijzen. Met contentmarketing laat je zien waarom jij de beste in jouw vakgebied bent. Als je geweldige content hebt, hoef je geen marktleider te zien, om wél zo gezien te worden. En dan stijgt je conversie daarna bijna vanzelf. Zorg ervoor dat mensen de content op je website of blog makkelijk kunnen delen. Daarmee maak je het eenvoudiger het woord over jouw bedrijf te verspreiden.

3. Content zorgt voor SEO

De algoritmes van zoekmachines worden continu aangepast. Het kan ontmoedigend zijn om steeds aan de nieuwste vereisten te moeten voldoen. Maar als je alleen onthoudt dat je voor goede content moet zorgen, dan zit je goed. Kwalitatieve content is van nature rijk aan zoekwoorden, actueel en nuttig. Met de Keyword Planner of Google Trends kun je zien waarop je potentiële klanten zoeken. Zo kun je nieuwe content toevoegen die hierop aansluit. Als je merk dat je concurrenten beter scoren op jouw onderwerpen, moet je zorgen voor betere en meer diepgravende content over hetzelfde onderwerp.

4. Content zorgt voor een beter begrip van je doelgroep

Als je regelmatig content maakt en op je website publiceert, levert dat waardevolle input van je doelgroep op. Zelfs zonder dat zij op je content reageert. Je kunt namelijk veel leren van je websitestatistieken. Leer wat werkt en wat niet en welke content je bezoekers het meest boeit. Deze cijfers gebruik je als basis om je verdere content op te ontwikkelen.

5. Contentmarketing verhoogt de conversie

Hier doe je het uiteindelijk allemaal voor. Als je door je contentmarketingstrategie eenmaal bezoekers op je website hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos. Denk na over wat je bezoekers op de website moeten doen en zorg ervoor dat deze doelen op elke pagina terugkomen. Zijn verkopen van producten je eerste doel? Zorg dan voor een sterke call-to-action onder elk artikel. Wil je abonnees, zorg dan voor een eenvoudig en goed zichtbaar invulformulier. Wil je dat ze meer artikelen op jouw blog gaan lezen? Zorg dan voor goede gerelateerde inhoud onder elk blog. Laat content voor je werken en laat bezoekers zien wat je voor hen kunt betekenen.

Geïnspireerd door een artikel op AddThis.com. Foto: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *