Copywriting-formules deel 10: 1-2-3-4

1-2-3-4-formule (copywriting-formules deel 10)

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 10 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over de 1-2-3-4-formule voor copywriting.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

De 1–2–3–4-formule voor persuasieve copywriting

Het is simpel als 1-2-3-4

Wat is de 1-2-3-4-formule voor copywriting? Het is een korte checklist om betere teksten te schrijven die iemand aansporen iets te gaan doen.

Je kunt er meer e-mailinschrijvers mee binnenhalen of je lezers warm maken voor jouw aanbod.

  • 1 = Wat ik voor je heb.
  • 2 = Wat het voor jou betekent.
  • 3 = Wie ben ik?
  • 4 = Wat je nu moet doen.

De 1-2-3-4-formule is ontwikkeld door de experts van Copyblogger.com.

Waarom werkt de 1-2-3-4-formule?

Het goede aan deze formule (en dat geldt voor veel van de formules op deze pagina) is dat ze makkelijk als een checklist af te werken is.

Je kunt naar eigen inzicht alle andere copywriting-technieken op de formule loslaten, maar met een simpel 1-2-3-4’tje heb je een raamwerk voor alles wat je nodig hebt.

Let erop dat je in deze tijden zelfs zaken die je GRATIS aanbiedt, moet zien te verkopen. Bijvoorbeeld het downloaden van je gratis SEO-handleiding of het inschrijven voor je nieuwsbrief met copytips.

Want zo gemakkelijk lopen ze niet meer warm voor jouw aanbod. En zo makkelijk geven ze ook hun e-mailadres niet meer.

De 1-2-3-4-formule kun je toepassen op alle soorten copy, of je nu een blog schrijft of een webshoppagina optuigt. Het beste werkt deze formule in combinatie met een persoonlijk verhaal. Daarom doet deze het ook goed op sites van coaches.

Hoe pas je de 1-2-3-4-formule toe?


1. Vertel wat je voor ze hebt.

Wijd in dit stadium niet te veel uit, maar laat zien wat je product is, wat het doet en voor wie het is.

Voorbeeld: een stappenplan voor worstelende ondernemers om direct meer bezoekers op hun website te krijgen.

Tips:

  • Wees kort en krachtig; ga hiernaar meteen door naar punt 2.

2. Laat zien wat dit voor de klant betekent.

Hier vertel je niet zozeer over de eigenschappen van jouw product (of dienst), maar meer wat dit gaat verbeteren aan het leven van de lezer.

Voorbeeld: reken af met de stress! Met dit stappenplan gaan je bezoekersaantallen direct omhoog en zul je meteen meer bestellingen ontvangen.

Tips:

  • Laat het resultaat na aanschaf van jouw product of dienst zien.
  • Zorg dat je goed weet wat de belangrijkste doelen of problemen van de klant zijn.
  • Je kunt nu ook even terugkomen op punt 1 en wat meer details van jouw product of dienst laten zien.

3. Waarom ben jij de aangewezen persoon om dit aan te bieden?

Hoe uitgebreid je deze stap moet maken, hangt ervan af hoe goed de lezer jou kent. Als je potentiële klant een trouwe lezer van je blog of nieuwsbrief is, vertrouwt hij of zij je waarschijnlijk al.

In andere gevallen is het belangrijk om te laten zien dat ze je kunnen vertrouwen. Vertrouwen kun je op veel verschillende manieren overbrengen:

  • Een foto op je over ons-pagina
  • Eventuele keurmerken
  • Beoordelingen via een reviewtool
  • Testimonials van klanten

4. Wat je lezer nu moet doen.

Ja, daar is-ie weer: de call-to-action, ofwel de oproep tot actie. Je moet er nooit vanuit gaan dat de lezer wel weet wat-ie moet doen.

Vraag in plaats daarvan om de sale (ook al is het alleen maar een inschrijving op je nieuwsbrief).

Om de call-to-action sterker te maken, kun je schaarste (nog slechts 4 plekken) en urgentie (aanbod geldig tot 31 mei) toevoegen.

Voorbeelden van de 1-2-3-4-formule

Wil je meer voorbeelden van de 1-2-3-4-formule zien? Hier zijn ze.

Een bijna letterlijke toepassing van de formule op de website van een natuurcoach (bron: newnaturecoaching.nl)

Een redelijk uitgebreid voorbeeld van de 1-2-3-4-formule vind je op de landingspagina van mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen.

Een ander voorbeeld van deze formule zie je op BHV.nl (en waarschijnlijk ook op websites van andere BHV-organisaties). Hier openen ze de pagina met het aanbod: de BHV-cursus. Daarna wordt uitgelegd waarom dit belangrijk is voor de bedrijfsveiligheid en waarom BHV.nl dé partij is om dit aan te bieden (inclusief keurmerken). Uiteraard ontbreekt vervolgens de oproep tot actie niet.

Let erop dat veel voorbeelden van 1-2-3-4 ook voor een van de andere formules gebruikt zouden kunnen worden.

Mocht je zelf aanvullende voorbeelden van copywriting volgens het 1-2-3-4-model tegenkomen, laat het me dan weten. Dan kan ik dit stuk in de toekomst nog wat uitbreiden.

Tot besluit

Dit was de 1-2-3-4-formule voor copywriting, de 10de alweer uit deze serie over copywriting-formules.

Je ziet het aan de voorbeelden: 1-2-3-4 is een handige checklist om te zien of je je verkooppagina of advertentie goed hebt opgebouwd.

Daarmee lijkt deze formule veel op formules als PASTOR en PAPA. Met als verschil dat je met het aanbod in plaats van met het ‘probleem’ begint. Hoewel punt 1 en 2 samen ook ingaan op het probleem.

Je moet bij 1-2-3-4 natuurlijk wel onthouden waarvoor de nummers in dit lijstje staan. Daarom is een formule met letters misschien toch makkelijker te memoriseren.

Wil de andere formules nog eens nalezen? Hier zijn ze op een rijtje:

  1. AIDA-formule
  2. PAS-formule
  3. BAB-formule
  4. 4C’s-formule
  5. PASTOR-formule
  6. PAPA-formule
  7. FAB-formule
  8. ACCA-formule
  9. StoryBrand-framework

Vooral beginnende copywriters kunnen houvast hebben aan copywriting-formules. Ervaren copywriters gebruiken ze vaak van nature. Maar dan nog blijft het goed om regelmatig eens een sjabloon als dat van 1-2-3-4 over je eigen werk te leggen en te zien of je het slim hebt aangepakt.

Heb je vragen of opmerkingen over 1-2-3-4 of over de andere copywriting-formules? Geef dan hieronder je reactie.

De volgende keer kijken we naar de QUEST-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties